Joissakin asioissa ei kannata säästää autoa huollattaessa. Kun muistaa huoltaa autosta vähintään nämä 3 asiaa, voi välttyä myöhemmin kalliilta remontilta. Lisäksi huollettu auto on taloudellinen ja turvallinen. Autossa ilmenevä vika kannattaa huollattaa mahdollisimman pian, sillä ne ruukaavat kerääntymään ja kohta kasassa on useita vikoja. Pahimmassa tapauksessa huoltoja lykätään säästösyistä, mutta säästäminen usein tulee kalliimmaksi. Joissakin autokorjaamoissa on mahdollisuus osamaksuun, jolloin huoltoa ei tarvitse maksaa kerralla. Näin ei tarvitse lykätä huoltoa seuraavaan palkkapäivään.
1. Ilmansuodatin ja sytytystulpat
Auton ilmansuodatin ja sysytystulpat ovat varsin edullisia auton osia vaihdattaa, mutta sitäkin tärkeämpiä. Ilmansuodattimen tehtävä on estää epäpuhtauksien pääsy moottoriin ja näin estää moottorin vaurioitumista. Ilmansuodattimen avulla moottorista saadaan sen maksimiteho irti. Pelkkä ilmansuodattimen puhdistus ei ole yhtä tehokasta kuin suodattimen vaihtaminen kokonaan, sillä puhdistuksen jälkeen suodattimen teho laskee noin 25:llä prosentilla. Myös huonokuntoiset sytytystulpat voivat lisätä moottorin ja sytytysjärjestelmän kulumista. Auton sytytystulpat ovat helppo myös vaihtaa itse.
2. Jakohihna ja vesipumppu
Jakohihnaa ei kannata koskaan päästää katkeamispisteeseen asti, sillä se voi vaurioittaa moottorin pahasti. Usein pelkän poikki menneen hihnan vaihtaminen ei riitä, vaan edessä on mittava, jopa tuhansien eurojen remontti. Etenkin Oulun seudulla on tarve lyhyempään vaihtoväliin, sillä tutkimusten mukaan Oulun seudulla käytetty asfalttimateriaali kuluttaa jakopäitä tavallista enemmän. Kun jakohihnaa vaihdetaan, on hyvä vaihtaa autoon myös vesipumppu, sillä se on kallista vaihtaa erikseen.
3. Moottoriöljy ja suodatin
Moottorin ollessa päällä, moottoriöljyn sekaan menee jatkuvasti erilaisia epäpuhtauksia. Öljynsuodatin puhdistaa öljystä likaa, mutta se voi mennä tukkoon, mikäli suodatinta ei vaihdeta riittävän usein. Likainen moottoriöljy kuluttaa moottoria lyhentäen sen elinikää. Moottori voi myös ylikuumentua, sillä moottoriöljyn tarkoitus on estää kitkan syntymistä. Öljynvaihto kannattaa tehdä autolle kerran vuodessa tai noin 10 000-15 000 kilometrin välein. Autojen valmistajilla saattaa olla pidemmät suositusvälit öljynvaihdolle, mutta ne eivät usein ole huomioineet Suomen ilmasto-olosuhteita suosituksia laatiessaan.
Auto olisi hyvä huollattaa kerran vuodessa, mutta vähintään noudattaen merkkikohtaista huolto-ohjelmaa. Säännöllinen huoltoväli auttaa myös autoa eteenpäin myytäessä.
Lähteet:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/154ca6a8-6164-43f6-a46d-bb9b996a8e2d
https://www.salkunrakentaja.fi/2017/01/autoilija-naiden-huoltojen-unohtaminen-tulla-kalliiksi/
https://www.trodo.fi/blogi/10-merkkia-siita-etta-autosi-tarvitsee-oljynvaihdon