Syy jakopäiden hajoamiseen

Oulun seudulla on havaittu olevan tavallista enemmän hajonneita jakopäitä ja moottoririkkoja. Tutkimukset ovat selvittäneet tämän ongelman syytä ja syyksi jakopäiden hajoamiseen onkin mahdollisesti selvinnyt oktomurske, jota käytetään asfaltissa. Oktomurskeesta irtoaa pieniä hiukkasia, jotka tekevät hallaa jakopäälle. Rikkoutuneeet jakopäät ovat tulleet autoilijoille kalliiksi – edessä voi olla tuhansien eurojen remontti. Jakopäät kuluvat Oulun seudulla niin vauhdilla, että ne tulee vaihtaa jopa puolet aiemmin tai vielä tiheämmin verrattuna normaaliin vaihtoväliin. Lisäksi auton muut osat, kuten jarrut ja maalipinta, ovat myös koetuksella.

Oktomurske on asfalttimateriaalina kovaa, mutta sekin kuluu nastarenkaiden alla. Nastarenkaat irrottavat murskeesta pölyä, joka on haitallista autojen jakopäille. Tutkimuksessa havaittiin, että oktomurke kuluttaa jakopäitä jopa 20-30 kertaisesti muihin Oulun seudulla käytettyihin asfalttimateriaaleihin verrattuna.

Oktomurke on terästeollisuuden ferrokromikuonaa, jota valmistaa Outokumpu Oyj. Oktomursketta on käytetty 1970-luvulta lähtien asfalttipäällysteiden runkoaineena Oulun, Kemin, Tornion ja Rovaniemen seuduilla. Kaikissa Oulun pääväylissä on käytetty oktomursketta. Oulun seudulla on kova tarve kulutusta kestävälle kiviaineelle. Pääsääntöisesti oktomursketta on käytetty 30-80 prosenttisesti asfaltin kiviaineesta.

Ongelmasta ei päästä eroon nopeasti, sillä oktomursketta on käytetty niin laajalla alueella, jopa 400:lla kaistakilometrillä.

Mitä voin asialle tehdä?

Oktomurskepölyä on enemmän moottoritien vasemmalla eli ohituskaistalla, joten oikealla kaistalla ajaminen kuluttaa jakopäätä vähemmän.

Jakopään kunto kannattaa tarkistaa aika ajoin ja auto viedä ajoissa jakopääremonttiin!

Lähteet:

https://yle.fi/a/74-20000198

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7512ffe4-4872-49cd-a183-4262223e199e

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *