Kiillotukset

Lapkaara fiksaamon kiillotukset alkaen 79 € / tunti

Kun auton maalipinta alkaa näyttää aikansa eläneeltä, on sen loiston palauttamiseen onneksi olemassa konsteja, joilla auto saadaan jälleen kiiltämään kuin uusi. Lapkaaran fiksaamon ammattitaitoisella henkilökunnalla on yli tuhannen auton verran kokemusta erilaisista kiillotusmenetelmistä ja pinnoitteista. Kun tuot autosi meille, aloitamme aina arvioimalla sen maalipinnan kunnon ja valitsemme juuri sinun autosi tarvitseman käsittelyn.

Kiillotus tarkoittaa uloimman kerroksen hellävaraista hiomista

Ajan myötä auton maalipinnan uloimpaan kerrokseen kertyy pieniä naarmuja sekä likaa. Naarmut estävät valon heijastumista maalipinnalta ja se alkaa menettää värisävyään. Niin kauan kun naarmut eivät ole päässeet uloimman kerroksen läpi, voidaan ne häivyttää hiomalla. Kiillotuksessa hiotaan maalipinnasta vain joitakin millin tuhannesosia, joten oikein tehtynä kiillotus ei kuluta maalipintaa puhki. Joissakin ongelmakohdissa on kuitenkin hyvä olla tarkkana, joten aivan ummikkona ei koneelliseen kiillotukseen kannata ryhtyä.

Kiillotusmenetelmiä on useita, yleiskäsittelystä luksukseen

Kun puhutaan koneellisesta kiillotuksesta, voidaan sillä itse asiassa tarkoittaa useampaa menetelmää. Ammattilaiselta löytyy osaaminen ja välineet niihin kaikkiin, eikä Lapkaara ole tässä poikkeus.

Varsinainen kiillotus tai myllytys voi tapahtua joko yksi- tai monivaiheisena. Yksivaiheinen eli niin sanottu 1-step-menetelmä käsittää nimensä mukaisesti yhden käsittelykerran yhdellä aineella ja laikalla. Erillisiä hionta- ja viimeistelyvaiheita ei siis ole, eli yksivaiheinen käsittely on nopein ja pienitöisin, mutta siinä ei hyödynnetä kiillotuksen koko keinovalikoimaa. 2-step- eli kaksivaiheinen käsittely puolestaan sisältää erilliset hionta- ja viimeistelyvaiheet eri laikoilla ja aineilla. Ensimmäinen vaihe tehdään karkeammalla aineella ja laikalla, kun taas jälkimmäinen vaihe tehdään hienolla laikalla ja aineella. Kaikkein vaativin on kolmivaiheinen 3-step-käsittely, jossa kaksivaiheisen käsittelyn tapaan aloitetaan karkeimmilla välineillä, sitten tehdään keskikarkea tai hieno kiillotus ja viimeisenä erittäin hienoilla välineillä tehdään täydellinen kiilto autollesi.

Häikäisevä lopputulos vaatii juuri oikeat työvälineet

Kiillotuskoneita löytyy pyörivää liikettä tekevistä rotary-koneista eri suuruista epäkeskoliikettä tekeviin koneisiin. Koneet eroavat toisistaan lähinnä hiomistehon, tärinän sekä niihin sopivien laikkojen suhteen. Tietyt koneet sopivat paremmin hionta- ja toiset taas viimeistelyvaiheeseen, eli koneen valinta riippuu käytettävästä menetelmästä ja vaiheesta.

Laikat eroavat toisitaan paitsi materiaaliltaan myös rakenteeltaan. Yleisesti ottaen laikat eroavat toisistaan hiomistehonsa eli leikkaavutensa osalta, leikkaavimpien eli karkeimpien sopiessa paremmin naarmunpoistoon ja hienompien taas viimeistelyyn. Valmistajia on paljon ja materiaaliratkaisuista yleisimpiä ovat vaahtomuovi-, mikrokuitu- sekä villa- tai karvalaikat. Laikkojen rakenne eroaa lähinnä siinä, onko laikan solurakenne niin sanotusti avoin vai suljettu, eli pääseekö kiillotusaine siirtymään laikan sisällä vai ei. Erilaiset rakenteet reagoivat paineeseen eri tavoin, mutta eroja on myös esimerkiksi laikkojen jäykkyydessä, lämmönvarastointikyvyssä sekä kovuudessa. 

Kiillotuksessa käytettävät aineet noudattavat samaa periaatetta kuin laikatkin, eli karkeaan hiontaan on omat aineensa ja viimeistelyvaiheeseen taas käytetään hienompaa ainetta. Vaativan monivaihekäsittelyn viimeistelyvaiheeseen voidaan käyttää esimerkiksi vain pyörrejälkien poistoon tarkoitettua ainetta. Yksivaihekäsittelyssä käytetään vain yhtä ainetta, joka on siis eräänlainen kompromissi karkean leikkaavuuden ja hienon viimeistelyn välillä.

Tuo autosi näytille niin valitsemme sille oikean käsittelyn. Teemme myös vesihionnat, kysy lisää asiantuntevalta henkilökunnaltamme!

Jätä yhteydenottopyyntö