Nelipyöräsuuntaus

Pyörien ohjauskulmat kuntoon Lapkaaran nelipyöräsuuntauksella

Jos auton ohjaus puoltaa tai renkaat kuluvat epätasaisesti, on syy usein pyörien ohjauskulmissa. Virheelliset ohjauskulmat ovat Suomen olosuhteissa yleinen vaiva ja ne voivat aiheuttaa monenlaisia murheita. Onneksi kulmat on helppoa tarkastaa nelipyöräsuuntauksella ja säätää samalla oikeaan asentoon.

Ohjauskulmat kärsivät kolhuista tai olosuhteista herkästi

Ohjauskulmalla tarkoitetaan pyörän asentoa akseliin nähden. Pyörän asento on monien ulkoisten vaikutteiden, kuten kuoppien ja kanttikivien armoilla. Pitkään jatkunut ajo epätasaisella tiellä tai äkillinen osuma esimerkiksi kuoppaan voi aiheuttaa pyörän pienen siirtymän akseliin nähden, jolloin auto voi oirehtia useilla eri tavoilla. Virheellisten ohjauskulmien yleisimmät oireet ovat ohjauksen puoltaminen, meteli ja tärinä sekä renkaiden epätasainen kuluminen. Jos auton kulkeminen suoraan edellyttää ratin kääntämistä hieman jommalle kummalle sivulle, on ohjauskulmat syytä tarkastaa viipymättä. Ongelma nimittäin yleensä pahenee ja leviää muihin auton osiin ajan kanssa, sillä virheellinen akseligeometria rasittaa myös alustan mekaanisia osia epätasaisesti. Vika näkyy nopeasti myös lompakossa, sillä vierintävastus ja sen myötä polttoaineenkulutus kasvaa jos kulmat ovat virheelliset.

Kulmien tarkkailu kannattaa ottaa tavaksi

Koska Suomen talvea ja mökkiteiden huonoa kuntoa ei voi välttää, on syytä tarkastaa pyörien kulmat rutiininomaisesti esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä talven jälkeen. Samoin pyöränripustuksen ja ohjauksen tukivarsien tai nivelien uusimisen yhteydessä kannattaa kulmat lopuksi tarkistaa. Myös uusia renkaita asennettaessa kannattaa on hyvä hetki tarkastukselle, sillä väärät kulmat kuluttavat rengasta yllättävän nopeasti. Varsinkin leveät matalaprofiilirenkaat korostavat entisestään virheasentoja, joten sellaisten omistajan on syytä pitää ohjauskulmista huolta.

Nelipyöräsuuntaus on vaivaton ja luotettava toimenpide

Mitattavia ohjauskulmia ovat pyörän sivukallistuma (ns. camber angle), kääntöakselin takakallistuma (caster angle), aurauskulma (toe angle) sekä kulkukulma (thrust angle). Nelipyöräsuuntauksessa pyöriin kiinnitetään mittapäät. Näiden neljän mittapään yhteismittauksella saadaan kaikki eri ohjauskulmat mitattua kerralla, jonka jälkeen ne voidaan tarvittaessa säätää oikeaan asentoon. Ajotuntuma sekä renkaiden ja polttoaineen kulutus paranevat heti. 

Jätä yhteydenottopyyntö